Försäljningsvillkor

 

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@ellios.se

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Ellios Hund & Katt bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av Ellios Hund & Katt. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Ellios Hund & Katt har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Ellios Hund & Katt måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

2. Priser

I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Ellios Hund & Katt inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt

En fraktkostnad om 59 kr tillkommer inom Sverige för paket vi skickar med Postnord.

Köp över 500kr som skickas med Postnord är fraktfria.

För hemleveranser innanför tullarna i Stockholm och till Lidingö tillkommer en fraktkostnad om 89kr.

Hemleveranser innanför tullarna i Stockholm och till Lidingö över 800kr är fraktfria.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Kortbetalning

Vi använder Mondido för säkra kortbetalningar med Visa och Mastercard.

4.2 Swishbetalning

4.3 Paypal

I samarbete med PayPal erbjuder Ellios betalning med kort, Visa, MasterCard eller American Express. Alternativt betalning med ditt PayPalkonto.

5. Leveranser

Beställningar som görs före klockan 16.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 1-3 dagar inom Sverige.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen skickas med Postnord, antingen i brevlådan eller till utlämningsställe. Hemleveranser innanför tullarna i Stockholm och till Lidingö som beställs helgfri vardag innan kl 16 körs ut nästkommande vardag.

6. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

7. Transport

Ellios Hund & Katt ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@ellios.se

9. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.
Som kund hos oss erbjuder Ellios Hund & Katt även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. Detta gäller endast oanvända produkter. Vid utnyttjande av bytesrätt står kunden för returfrakten.

Du ansvarar själv för att produkten når oss så skicka spårbart så du och vi kan följa leveransen.

10. Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner.  Ellios Hund & Katt står för fraktkostnaden vid en reklamation.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

11. Återbetalningar

Återbetalning sker via Mondido, Swish eller Paypal. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

12. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

13. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta oss isåfall på info@ellios.se. Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår Sekretesspolicy).

14. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om Du inte hämtar ut paketet har Ellios Hund & Katt rätt att debitera dig en avgift på 199 kr för kostnader hänförliga till Ellios Hund & Katt administration, frakt, returfrakt och hantering. Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera för att ej bli debiterad 199 kr.

 

15. Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/